FNV wint: geen ontslag, wel een gat bij bibliotheek: SP stelt vragen

8 juni 2016

FNV wint: geen ontslag, wel een gat bij bibliotheek: SP stelt vragen

Vandaag heeft de rechter bepaald dat 15 medewerkers van de Bibliotheek Utrecht niet ontslagen mogen worden. De FNV heeft daarmee het kort geding gewonnen dat zij had aangespannen tegen de bibliotheek vanwege reorganisatie- en bezuinigingsplannen.

De bibliotheek was voornemens 15 medewerkers te ontslaan, en ruim 100 vrijwilligers aan te nemen. FNV stelde dat hier sprake was van werkverdringing en spande een kort geding aan. De rechter stelt de vakbond in het gelijk dat de huidige medewerkers van de bibliotheek ook ingezet kunnen worden bij de nieuwe taken die de bibliotheek wil gaan uitvoeren en dat daar dus geen vrijwilligers voor nodig zijn.

De SP is erg blij met deze uitspraak, maar wil wel weten wat de gevolgen zijn voor de bibliotheek. Daarom heeft SP-raadslid Hilde Koelmans schriftelijke vragen ingediend bij wethouder Kreijkamp.

"Deze uitspraak is hartstikke goed nieuws voor de huidige medewerkers. Hun ontslag is van de baan, werkverdringing mag niet. Bovendien bevestigt de uitspraak dat de nieuwe werkzaamheden prima door het huidige personeel gedaan kunnen worden.

Maar we constateren wel dat de begroting van de bibliotheek nu niet meer sluitend is.Dat was een eis in het pas aangenomen raadsvoorstel. Bovendien willen we niet dat de niet-ingeboekte extra personeelskosten afgewenteld worden op de publieke dienstverlening en dat de wijkvestigingen in de gevarenzone terechtkomen.”, aldus Koelmans.

De SP wil ook van de wethouder weten of en wanneer er een aangepast plan naar de raad toe komt.

Reacties

Hardstikke goed resultaat! Weer jurisprudentie erbij, alleen die Gemeenteraad. Zet hem ook daar op, want mensen zijn arbeidskapitaal en geen winstapparaten..
Weg Pvda en vvd!
Ch. Koren te Houten

De SP heeft in het collegeakkoord ingestemd met flinke bezuinigingen op de openbare bibliotheek. Dat vond ik erg teleurstellend. Aangezien het vorige college (waar de SP niet in zat) al zwaar had bezuinigd op deze belangrijke voorziening, had de partij hó moeten zeggen.

Er valt denk ik van alles aan te merken op het beleid van directeur Van Vlimmeren, maar het is een beetje goedkoop om alles alleen daarop af te schuiven, nu de SP een collegepartij is zou ze ook de hand in eigen boezem moeten steken.

In aanvulling daarop, het is logisch dat als je bezuinigt op een organisatie (tot voor kort trouwens gewoon onderdeel van de gemeente), dat het dan uit de lengte of de breedte moet komen. Voor het openhouden van vestigingen (waar ik natuurlijk ook voorstander van ben) zijn natuurlijk personeelsleden nodig die de locatie bemensen (bezoekers helpen, uitleen, toezicht, de boeken, computers en andere spullen op orde houden). Maar er is ook geld nodig voor het gebouw zelf, voor gas en licht, inrichting enz. (en ook voor vervoer tussen de verschillende locaties). Dat kost extra geld in vergelijking met de keus om dezelfde hoeveelheid medewerkers op minder locaties in te zetten. Zo vreemd is de redenering van de directie dus niet dat, nu bezuinigen op het aantal vestigingen niet mogelijk is, er dus mensen ontslagen moesten worden.

Het verbaast me daarom dat de schriftelijke vragen van Hilde Koelmans er vooral over gingen wanneer de gemeente een aangepaste, sluitende begroting mocht verwachten van de bibliotheek, waarin de extra personeelskosten dus als gevolg van de rechterlijke uitspraak op de een of andere manier zijn gecompenseerd, maar zonder dat dit ten koste mag gaan van de dienstverlening. In de vragen wordt de uitspraak dus vooral benaderd als financiële tegenvaller, hoewel dezelfde uitspraak in het stukje hierboven is toegejuicht.

Ik had verwacht dat een partij als de SP naar aanleiding van de uitspraak zou constateren dat een goede bibliotheekvoorziening in combinatie met goed werkgeverschap niet mogelijk is voor de fooi die de gemeente er voor over heeft, en het college zou oproepen om dezelfde conclusie te trekken en de bezuiniging (deels) terug te draaien.